Guidade övningar

Guidade minfulnessövningar

Här nedan finns två korta guidade mindfulnessövningar att prova!

 

 

Andrum

Andrum är en kort guidad meditation som man med fördel kan göra om man känner sig stressad, splittrad, eller bara behöver stanna upp för att "få koll på läget".

 

Andrum kort meditation

Övningen går i tre steg:

1. Att öppna upp för vad som pågår just nu; i tankar, känslor och i kroppen.

2. Att samla uppmärksamheten till andningen, igen och igen.

3. Att vidga uppmärksamheten till att vara närvarande här och nu, med vad som än pågår i kroppen.

 

 

Prova att göra ett Andrum nu genom att klicka på nedanstående länk:

ANDRUM, 5 min (mp3)

 

 

Andningsfokus - 10 minuter

Vill du prova en lite längre övning (ca 10 min), med fokus på andningen kan du göra det här:

10 min sittande meditation (fokus på andning)

 

I korthet handlar meditationen om att rikta uppmärksamheten till andningen och upptäcka när den drar iväg någon annanstans (det kommer den att göra!). När vi "drivit iväg" i tankar, fantasier, drömmerier, minnen, oro och annat, kan vi bara med en vänlig inställning varsamt leda tillbaka uppmärksamheten till andningen - igen och igen och igen...

 

Svårt?

Se gärna när Mingyur Rinpoche ger en underbar beskrivning av det enkla svåra i att meditera!

 

Skivor

Övningen Andrum kommer från skivpaketet "Mindfulness, övningar i sinnesnärvaro". Det innehåller fem CD-skivor med fyra långa övningar och tre korta samt en DVD med filmade intervjuer. Mer information och beställning kan göras HÄR.

 

 

App

Den kompletta samlingen med guidade meditationer finns också som mobil app, både för Android och Iphone.

 

Övningarna på skivorna är översatta från Mark Williams originalskivor. De är guidade meditationer intalade av Henrik Kok.

 

 

 

 

Naturligt Vis

Kognitiv terapi och mindfulness

Copyright © All Rights Reserved.