Mindfulnessmaterial

Mindfulness - övningar i sinnesnärvaro

Här får du tillång till guidade mindfulnessövningar att ladda ner utan kostnad. Sidan är enbart för er som går mindfulnesskurs hos någon som fått tillstånd att använda materialet eller fått länken från annan behörig. Rättigheterna är begränsat till enskilda personer och de får inte spridas eller säljas utan tillstånd.

Övningarna guidas av Henrik Kok, leg fysioterapeut, leg psykoterapeut (KBT).

 

Registrera dig gärna för uppdateringar och nya övningar här.

 

Meditationer som ljudfiler

Genom att klicka på en länk nedan startar du uppspelning av övningen direkt. Det går också att ladda ner övningarna till mobiltelefon för att kunna lyssna på offline. Ljudfilerna är i mp3-format.

 

KOM IHÅG att aktivera tyst läge på telefonen, så slipper du bli avbruten under din meditation.

 

Andrum (4 min)

10 min sittande meditation

20 min sittande meditation

Kroppsskanning (ca 40min)

Kroppsskanning, sömnversion (ej slutpling)

Yogameditation (ca 40 min)

Töjning & Andning (ca 35 min)

Sittande meditation (ca 40 min)

SOAS-meditation (5 min)

 

 

App

Ovanstånde övningar har tidigare funnits tillgängliga via appen "mindfulness.se". Den appen har slutat att uppdateras och kommer att utgå. De goda nyheterna är att i sambarbete med världens största meditationsapp "Insight Timer", finns nu övningarna tillgängliga gratis för både Iphone och Android.

Appen kan laddas ner kostnadsfritt och innehåller:

  • Alla övningarna ovan.
  • Över 8000 (!) andra meditationer på olika språk.
  • Meditationstimer för tyst meditation, där man kan ställa in tid och intervall för klockor som ska plinga.
  • Möjlighet att logga sin meditation i en meditationsdagbok med statistik.
  • Möjlighet att gå med i grupper/nätverk. Här finns gruppen "Mindfulness i vardagen och som terapi" för diskussioner om mindfulnessmeditation i allmänhet.
  • Ytterligare funktioner, som offline-lyssning, finns tillgängliga för den som väljer att betala en prenumerationskostnad, men detta är alltså inte nödvändigt för full tillgång till övningarna.

 

Notera att de sittande meditationerna i appen heter "Varsam sinnesnärvaro".

 

Gör så här:

  1. Ladda ner appen Insight Timer.
  2. Öppna appen och registrera dig med din e-post och ett lösenord som du själv väljer . Detta gör man bara en gång.
  3. Klicka på symbolen med hörlurar i menyn. Skriv in "Henrik Kok" i sökfältet och klicka sedan vidare på Henrik Kok och välj "Follow". Då läggs Henrik Kok till som din "teacher"/lärare och du når sedan snabbt meditationerna nästa gång du går in. Det går också att spara enskilda meditationer som bokmärken/"bookmark".

Tips:

Under "Opening screen" i inställningar (klicka på ikonen för profil längst nere till höger och sedan kugghjulet längst upp till höger) kan du välja hörlurarna/explore som startskärm. Då kommer du snabbt till dina favoritmeditationer varje gång du startar appen. I inställningar kan du också ställa om språk till svenska.

  1. Meditera på!

 

Gå gärna också med i gruppen "Mindfulness i vardagen och som terapi" som du hittar under "groups", som du hittar i menyn längst ner (de fyra prickarna). Sök på gruppen och välj "Join group". Där finns möjlighet att kommunicera i ett litet forum, för de som vill. (Gruppen finns också med samma namn på Facebook.)

Naturligt Vis

Kognitiv terapi och mindfulness

Copyright © All Rights Reserved.